Wij geven om privacy
Daarom gebruiken we functionele en analytische cookies voor website optimalisatie. Geef hiervoor je voorkeuren op:
Je kunt je vragen stellen via ons contactformulier, door te bellen naar 053-2005575 of te mailen naar support@energieloket-enschede.nl. De helpdesk is op werkdagen bereikbaar tussen 11.00 – 16.00 uur. We helpen je graag.
Op dit moment niet. We helpen je graag via onze online helpdesk.
Je kunt je producten afhalen op onze afhaallocatie zodra je daarover een mail hebt ontvangen. Kijk op www.energieloket-enschede.nl/afhalen voor alle informatie over het afhalen van de producten.
Zeker! Energie besparen is nuttig voor iedereen die geld wil besparen. Door energie te besparen verlaag je de kosten op je energierekening. Van het geld dat je bespaart kun je meer leuke dingen doen! Daarnaast draag je bij aan een schoner milieu voor ons en volgende generaties.
Dit is afhankelijk van de maatregelen die je treft. Als je gratis producten in de Bespaarshop hebt besteld ga je er al direct op vooruit, omdat je ze kosteloos hebt ontvangen. Je kunt inzicht krijgen in je verbruik met de handige Energieloket Verbruiksmonitor en bijbehorende App, waarin je onder andere kunt zien wat je huidige verbruik is en hoeveel je al hebt bespaard.
Wil je grotere maatregelen treffen om thuis nog meer energie te besparen, zoals het plaatsen van zonnepanelen? Dan kun je met deze, en andere vragen, terecht bij de desbetreffende aanbieder of advies vragen aan een Energiecoach via de helpdesk van Energieloket Enschede.
Graag, alle tips zijn welkom! Via het contactformulier kun je jouw tip met ons delen.
Je kunt je tip ook delen via onze Facebookpagina. Deel jouw tip met onze volgers in de comments van onze posts. Zo kun je anderen er direct mee helpen.
Wij raden je aan een wachtwoord als volgt op te stellen, houd hier rekening met minimaal 1 hoofdletter minimaal 1 cijfer en minimaal 1 leesteken (hierbij raden we een uitroepteken aan).
Letters123!
Mocht je na het aanmaken van een wachtwoord, je wachtwoord vergeten zijn dan kun je deze resetten door op deze link te klikken.
Je ziet dan aan de rechterkant een inlogveld. Druk hier op "Wachtwoord Vergeten" en vul het emailadres in waarmee je je geregistreerd hebt. Op www.energieloket-enschede.nl/instructie-wachtwoord-vergeten wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je wachtwoord reset.
Het kan zijn dat de bevestiging enige tijd op zich laat wachten, het is behoorlijk druk op onze website en servers. Heb je na een uur nog geen wachtwoord neem dan contact met ons op.
Op www.energieloket-enschede.nl/instructie-wachtwoord-vergeten wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je wachtwoord reset.
Het kan zijn dat de bevestiging enige tijd op zich laat wachten, het is behoorlijk druk op onze website en servers. Heb je na een uur nog geen wachtwoord neem dan contact met ons op.
Je kunt je niet meer aanmelden om officieel ambassadeur te worden van Energieloket Enschede. Maar je kunt je zeker inzetten voor ons doel. Graag zelfs!
Ken je iemand in je familie, vriendenkring of je buurt die de informatie op onze website goed kan gebruiken? Vergeet onze tips dan vooral niet te delen!
Geen zorgen! Je kunt de brief lezen op onze website.
De brief is in meerdere talen beschikbaar. Deze kun je delen met familie, vrienden of buren die de Nederlandse taal niet (goed) beheersen, maar wel graag energie willen besparen. Zo werken we samen aan een schoner milieu. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met onze helpdesk via de contactpagina.
Besparen kan natuurlijk altijd. Hiervoor kun je onze handige bespaartips toepassen. Wil je hier onze gratis energiebesparende producten voor gebruiken? Deze zijn voor woningeigenaren in Enschede beschikbaar tot 31 maart 2021 en voor huurders in Enschede tot 31 mei 2021 (zolang de voorraad strekt).
Ieder huishouden in Enschede ontvangt 33 punten (t.w.v. ongeveer €70) om te besteden in de Bespaarshop. De voorraad per product is verschillend, dus het kan zijn dat een product op een gegeven moment niet meer beschikbaar is (op = op).
Wat goed dat je wilt besparen! Informeer bij jouw gemeente of zij een Energieloket hebben.
Hebben zij dit niet? Dan kun je onze handige bespaartips volgen om thuis zoveel mogelijk energie te besparen. Je kunt ook chatten met onze Energiecoaches of je vraag stellen aan onze helpdesk. We helpen je graag.
Om producten te kunnen bestellen is er een account nodig. Deze kun je aanmaken door hier te klikken. Zodra je dit account hebt aangemaakt kun je via de Bespaarshop producten bestellen. Woningeigenaren in de gemeente Enschede kunnen t/m 31 maart 2021 bestellen, huurders in de gemeente Enschede kunnen t/m 31 mei 2021 bestellen (zolang de voorraad strekt).
Er kunnen meerdere redenen zijn. Heeft u genoeg punten? Zijn alle gegevens goed ingevuld? Een tip kan ook zijn om het in een andere browser of op een ander apparaat nog eens te proberen.
Nog niet gelukt? We helpen je graag verder. Je kunt je vragen stellen via ons contactformulier, door te bellen naar 053-2005575 of te mailen naar support@energieloket-enschede.nl.
Voor ieder huishouden in Enschede is een vast puntenaantal beschikbaar gesteld door de gemeente Enschede. Deze punten zijn te gebruiken tot je saldo op is. Je kunt je saldo niet verhogen.
Aangezien er veel inwoners van Enschede enthousiast zijn over deze campagne en er van bepaalde producten maar een beperkte voorraad beschikbaar is, kan het voorkomen dat producten niet meer beschikbaar zijn.
Nee, je kunt je bestelde producten niet ruilen of annuleren. Maar wellicht is er iemand in jouw omgeving die het product goed kan gebruiken. Deel de producten die je niet wilt gebruiken bijvoorbeeld met je buren. Zo dragen we allemaal ons steentje bij.
Door de coronamaatregelen heeft de levering van de producten aan het Energieloket vertraging opgelopen. Hierdoor konden we niet beginnen met de uitgifte. Daarnaast heeft Energieloket Enschede door de lockdown en de RIVM-richtlijnen de manier van uitgifte anders moeten organiseren.
Ons team heeft het zo georganiseerd dat jij de producten op een veilige manier kunt afhalen bij het distributiecentrum aan de Getfertsingel 41 (de voormalige drukkerij van de Tubantia).
Heb je producten besteld? Dan krijg je een mail van Energieloket Enschede als je aan de beurt bent. Kijk voor alle informatie over het afhalen op www.energieloket-enschede.nl/afhalen.
Stond je ingedeeld voor een afhaalmoment maar ben je niet in de gelegenheid geweest de bestelling af te halen? Bijvoorbeeld door corona, je hebt de mail niet ontvangen of je bent het gewoon vergeten? Bel dan op werkdagen tussen 11.00 - 16.00 uur naar 053 200 5575 (helpdesk Energieloket Enschede) om een afhaalafspraak te maken.
De meeste producten bevatten een omschrijving voor het installeren. Kom je er niet uit, of kun je deze informatie niet vinden? Neem contact op met onze helpdesk. We helpen je graag.
Op www.energieloket-enschede.nl/tips-tricks staan ook instructievideo's van de producten. In deze video's wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een product uit de Bespaarshop installeert en gebruikt.
Werkt je product niet? Neem dan contact met ons op via de helpdesk. We kijken graag hoe we je kunnen helpen.
Op www.energieloket-enschede.nl/tips-tricks staan ook instructievideo's van de producten. In deze video's wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een product uit de Bespaarshop installeert en gebruikt.
Huisbaasje is hetzelfde product als Verbruiksmonitor, maar met een app in de stijl van het Energieloket. Als je een Huisbaasje hebt hoef je daarom geen Verbruiksmonitor (Lite) te bestellen.
Een Huisbaasje account wordt, net als een Verbruiksmonitor account, beheerd door onze partner, Aurum.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Ja, dat is mogelijk. Als je thuis een slimme meter hebt, kun je in de Bespaarshop de Verbruiksmonitor Lite (app) bestellen. Deze werkt zonder gateway die je aan moet sluiten.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Om de gateway te verbinden met het internet, moeten je WiFi-gegevens aan de gateway worden doorgegeven. Dit doe je door je telefoon of tablet via WiFi met de gateway te verbinden en dan in de app je eigen netwerk te selecteren en het wachtwoord op te geven. Bekijk via deze link een stap-voor-stap instructie.
Lees meer over verbinden van je meetset
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Met een slimme meter zie je in de app alleen hoeveel stroom de woning ingaat en hoeveel stroom je teruglevert. De slimme meter heeft geen inzage in de opwek. Ook geeft het geen informatie over je verbruik in huis.
Om dit te kunnen doen zal de opwek apart gemeten moeten worden. Hiervoor moet de meetset worden uitgebreid. De uitbreiding bestaat uit een kWh-meter en een extra kabel. De meter moet in je groepenkast worden geïnstalleerd op de groep van de zonnepanelen. Vervolgens kan je de meter met de extra kabel op de Verbruiksmonitor aansluiten. In de app kan je op het zonscherm de installatie activeren.
We raden aan de uitbreiding door een elektricien te laten plaatsen.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Op een analoge elektriciteitsmeter, wordt het verbruik op de draaischijf van de meter gemeten. Op een digitale meter wordt dit gedaan op het (knipperende) ledje. De C-factor geeft aan hoe vaak de schijf ronddraait, of hoe vaak het ledje knippert per kWh verbruik. Daarom moet de C-factor worden opgegeven bij de installatie. Als er een te hoge factor opgegeven wordt, zal de app een te laag verbruik weergeven. Andersom wordt er met een te lage c-factor een te hoog verbruik berekend.
Op analoge meters wordt de C-factor vaak aangegeven met:
Of er staat, bijvoorbeeld, achter:
Bij digitale meters staat er achter het getal vaak:
Als je de app op een slimme meter aansluit, hoeft er geen C-factor opgegeven te worden.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Nee, er is geen (papieren) handleiding. De installatie wordt stap voor stap, op basis van jouw situatie, uitgelegd in de app. Als je vragen hebt over de installatie kan je, als het goed is, het antwoord vinden in deze f.a.q of op de Huisbaasje website van ontwikkelaar Aurum.
Kan je het echt niet vinden, Neem contact met ons op. We helpen je graag.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Nee, de hardware werkt met maximaal één groep en één bijbehorende kWh-meter.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
De app kan prima naast een slimme thermostaat worden gebruikt, als deze alleen een thermostaatfunctie heeft. Geeft als je thermostaat ook energie inzicht, dan is het afhankelijk van de situatie of je onze hardware ook kan installeren. Bij traditionele meters moeten er sensoren op de meters geplaatst worden. Als je thermostaat ook met sensoren werkt, kan deze set niet tegelijk installeren. Op een slimme meter wordt gebruik gemaakt van de P1-poort. Als je thermostaat ook op de P1-poort is aangesloten, is het vaak mogelijk om met een RJ-11 splitter van één poort twee te maken. Dit werkt helaas niet op alle meters. We kunnen dus geen zekerheid geven dat dit bij jou werkt.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Als er een slimme meter is geplaatst, heb je de sensoren niet meer nodig. Deze ontkoppel je. Sluit de meetstekker op de meter aan met de P1-kabel uit het installatiepakket. Vraag eventueel aan de installateur van de meter, waar de P1-poort op jouw meter zit. We verzoeken je wel om het vervangen van de meters per e-mail of telefoon aan ons te melden, zodat we je instellingen kunnen aanpassen en de app alles op de juiste manier weergeeft.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Als je slimme meter een onjuiste waarde heeft doorgestuurd die niet automatisch is uitgefilterd, kunnen wij deze voor je corrigeren. Neem hiervoor contact met ons op.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Bij het invoeren van het energiecontract moeten er vier (of vijf) tarieven worden opgegeven. Namelijk:
Daarnaast zijn er ook nog de netbeheerderskosten, maar deze hoef je niet zelf in te vullen. Deze staan al standaard in de app.
De ingevoerde tarieven worden gebruikt om:
Sommige leveranciers geven in het contract de totale bedragen weer, sommigen doen dit in onderdelen en het verschilt ook of de tarieven inclusief of exclusief BTW worden opgegeven. Hier laten we zien waar de tarieven precies uit bestaan. Let op, als je tarieven exclusief BTW worden weergegeven, moeten de bedragen nog vermenigvuldigd worden met 1,21.
Elektriciteitstarief
Tarief van de leverancier + energiebelasting (EB) + opslag duurzame energie (ODE). Inclusief BTW vaak een bedrag van ongeveer €0,22. Bij hoog en laagtarief zal alleen het tarief van de leverancier anders zijn. De belasting en ODE blijven gelijk. Het totaalbedrag is in het geval van hoog en laagtarief vaak ongeveer €0,21 en €0,23.
Gastarief
Tarief van de leverancier + energiebelasting + opslag duurzame energie (ODE). Inclusief BTW vaak een bedrag van ongeveer €0,72
Vastrecht elektriciteit
Dit worden ook wel vaste leveringskosten genoemd. In de app worden deze kosten ingevoerd voor het hele jaar. Geeft jouw leverancier dit per dag weer, dan vermenigvuldig je het bedrag met 365, laat het contract een maandbedrag zien, dan doe je dat bedrag maal 12.
Vastrecht gas
Hetzelfde principe als bij elektriciteit. De meeste leveranciers rekenen bij gas en elektriciteit hetzelfde bedrag.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Let op: een wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 tekens.
Voor overige vragen over onze Verbruiksmonitor of Vebruiksmonitor Lite kun je het beste contact opnemen met onze Technische helpdesk. Deze zijn te bereiken door tussen 11:00 en 16:00 te bellen naar 053-2005575 en te kiezen voor optie 3. Je kunt ook een email sturen naar verbruiksmonitor@energieloket-enschede.nl.
Om je aan te melden voor het onderzoek Radiator WaterBalans klik hier. Mocht je er niet uit komen dan horen we dat graag.
Transparantie vinden wij belangrijk. In onze Privacyverklaring kun je precies lezen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke gegevens. Deze vind je in de blauwe balk onderaan onze website.
Heb je hier vragen over? Stel je vragen aan onze helpdesk via ons contactformulier.
Nee, Energieloket Enschede is een onafhankelijke website en deelt geen gegevens met energiemaatschappijen.
In onze Privacyverklaring kun je lezen hoe we omgaan met jouw gegevens. Wil je je gegevens laten verwijderen? Neem dan contact op met onze helpdesk met het verzoek om jouw gegevens te wissen. We helpen je graag.