Wij geven om privacy
Daarom gebruiken we functionele en analytische cookies voor website optimalisatie. Geef hiervoor je voorkeuren op:
We spreken met Esther over de hulp die zij kreeg van de bespaarcoach die ze via Energieloket Enschede inschakelde. De inzichten, het advies en de producten die werden aangebracht zorgden ervoor dat haar energieverbruik met meer dan de helft minder werd.
Hoge jaarafrekening
Esther wist niet precies wat ze van de bespaarcoach kon verwachten. Na een traject binnen de schuldsanering zat ze niet te wachten op iemand die zich overal mee ging bemoeien. Maar na een hoge jaarafrekening besloot ze toch de hulp van de bespaarcoach in te schakelen. De bespaarcoach begon met het installeren van Huisbaasje. Dit apparaatje geeft inzicht in haar energieverbruik. Via een app kan ze precies zien wanneer er veel stroom verbruikt wordt. Esther is hier heel blij mee: “Ik kan iedereen een Huisbaasje aanraden, het geeft zoveel duidelijkheid over waar je veel energie mee verbruikt!”
Elektrische boiler stroomvreter
Het grootste probleem werd al snel duidelijk: de elektrische boiler die een aanzienlijke hoeveelheid energie verbruikte. Door het ontbreken van een timer bleef de boiler de hele dag door opwarmen. Met de hulp van de bespaarcoach werd een timer geïnstalleerd. Nu warmt de boiler alleen nog ‘s nachts op. Hierdoor is het energieverbruik met ruim de helft verminderd. Daarnaast bleek de inductie kookplaat veel energie te verbruiken. Na de bespaarcoach deed Esther ook nog een beroep op de FIXbrigade. Ze had al overal ledlampen. En de radiatoren zaten te dicht bij de muur om er folie achter te plakken. Toch plaatsten ze nog een tochtbezem onder een deur met een grote kier. En ‘alle kleine beetjes helpen’, aldus Esther.
Oplossingen vanuit woningcorporatie
Ondanks de verbeteringen blijft de financiële last hoog. Esther wil graag structurele oplossingen vanuit de woningcorporatie. Ze hoopt op een warmtepomp en zonnepanelen, maar realiseert zich dat dit misschien nog jaren kan duren.
“We zitten hier in huis grotendeels in de kou. ‘s Avonds als iedereen thuis is mag de verwarming even een half uurtje aan. Om de ergste kou te verdrijven. Daarna gaat ‘ie weer uit en houden we alles dicht om de warmte binnen te houden. Een dekentje en een kruik erbij en je komt een heel eind. Je leert ermee omgaan maar fijn is anders. Er zijn een hele hoop gezinnen als dat van ons die met hetzelfde probleem zitten. Misschien zelfs nog wel erger.”
Hulp is gratis, maak er gebruik van!
Esther benadrukt de waardevolle rol van de bespaarcoach en het belang van inzicht rond haar energieverbruik. Vooral voor mensen met weinig geld. “Het is belangrijk dat mensen weten dat de hulp gratis is. Ze komen gratis bij je langs en installeren gratis hulpmiddelen. Mensen denken vaak dat er kosten aan verbonden zijn, maar dat is niet zo. Ze zijn er echt om je te helpen.”
Ook elke maand een hoge energierekening? Schakel dan de hulp in van de bespaarcoach of de FIXbrigade.